onsdag 22 juli 2009

Sparare; det är banken som är kund hos dig!!

Alla har en relation till en bank. Vissa är nettolånare, andra är nettosparare. Då jag har privilegiet att vara skuldfri (sånär som på en massiv studieskuld) vänder sig denna reflektion främst till nettospararen, att "spararen" kanske bara har ett lönekonto kvittar.

När det är banken som använder dina pengar, är det du som gör banken en tjänst, inte tvärt om! Jag ställer mina pengar till bankens förfogande, jag erbjuder detta räntefritt, med villkoret att jag kommer åt pengarna precis när jag vill. Har storbankerna nappat på detta erbjudande? Nedan följer Swedbanks svar;

Skaffade nyligen ett familjekonto på nämnd bank, och blev livrädd när jag upptäckte vilka avgifter de tar. Om jag ska kunna använda mina pengar måste jag betala dem 145 kr/år, annars tar de en tia för varje transaktion! Detta alltså för att de får låna mina pengar!! Kanske bör nämnas att jag talar om internetbanken i strikt mening här och inte betalkort.

Att jämföra och byta bank är inte särskilt komplicerat, ring till bankerna, berätta vad du vill kunna göra och fråga vad de tar betalt. Säg till den bank som ger bäst erbjudande att du vill bli deras kund så ordnar de resten.

Jag vet inte ens hur min nuvarande bank (Nordea) står sig i konkurrensen, så imorgon kommer jag att börja min djupdykning, kanske redovisar resultatet vad det lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar